Το ραμαζάνι

Οι ημερομηνίες των εορτών στο Ισλάμ καθορίζονται σύμφωνα με το δωδεκάμηνο σεληνιακό ημερολόγιο.

    April 5, 2023

Το ραμαζάνι

ΤΟ ΡΑΜΑΖΑΝΙ (ΜΗΝΑΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ)

 

          Οι ημερομηνίες των εορτών στο Ισλάμ καθορίζονται σύμφωνα με το δωδεκάμηνο σεληνιακό ημερολόγιο. Κάθε μήνας μπορεί να είναι των 29 ή των 30 ημερών. Το ραμαζάνι είναι ο ένατος μήνας και είναι η περίοδος της νηστείας στο Ισλάμ.

Παράλληλα με τη νηστεία και οι άλλες προσευχές και θρησκευτικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται σ’ αυτήν την περίοδο. Γ’ αυτό το λόγο στην τουρκική γλώσσα χαρακτηρίζεται ως «ο μήνας σουλτάνος των ένδεκα μηνών». Αυτό, σημαίνει ότι το ραμαζάνι είναι ο μήνας σουλτάνος των υπόλοιπων ένδεκα μηνών και είναι η αποκορύφωση της θρησκευτικής ζωής του έτους. Το σεληνιακό ημερολόγιο υπολείπεται του ηλιακού ημερολογίου περίπου κατά ένδεκα ημέρες.  Εξαιτίας αυτού, ο μήνας του ραμαζανιού μετατοπίζεται συνεχώς μέσα στο χρόνο σε κάθε εποχή ώστε οι μουσουλμάνοι να νηστεύουν κάθε χρόνο σε διαφορετική περίοδο.

 

Η ΝΗΣΤΕΙΑ

 

          Η νηστεία είναι ένα από τα πέντε βασικά στοιχεία-πυλώνες του Ισλάμ και για το λόγο αυτό είναι μια από τις πιο σημαντικές προσευχές. Το μήνα του ραμαζανιού όλοι οι υγιείς μουσουλμάνοι νηστεύουν κάθε μέρα από την αρχή της αυγής έως τη δύση του ηλίου. Αποφεύγουν τις τροφές και τις σεξουαλικές επαφές. Η νηστεία πρέπει να τους προφυλάσσει τα μάτια, τις γλώσσες, τα αυτιά και τα χέρια τους από κάθε είδους κακό. Αυτή η λατρεία χρησιμεύει έτσι στον εξαγνισμό του εαυτού του και στον προβληματισμό σχετικά με τη δική του προσωπική σχέση με τον Δημιουργό. Μαθαίνουμε δε από την σεβαστή μητέρα και σοφή και σεβάσμια Αϊσέ (σύζυγος του Μωάμεθ) ότι ο Προφήτης μας Μωάμεθ ( o Αλλάχ (Θεός) να τον ευλογεί και να του δίνει ειρήνη) νήστευε στις ημέρες Δευτέρα και Πέμπτη. Επομένως, η νηστεία είναι μια εθελοντική λατρεία όχι μόνο κατά τη διάρκεια του Ραμαζανιού αλλά και σε τακτά χρονικά διαστήματα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Στο παρακάτω Hadith-kutsi, που σημαίνει τα μη Κορανικά λόγια του Αλλάχ (Θεού), έχει πει: «Αφήνει το φαγητό, το ποτό και τις σεξουαλικές του επιθυμίες για μένα. Η νηστεία είναι για μένα. Εγώ θα τον ανταμείψω». Τέλος, αυτή η λατρεία μπορεί να νοηθεί ως μια προσωπική σχέση μεταξύ του νηστεύοντος και του Δημιουργού του. Ως αποτέλεσμα, όσοι νηστεύουν δεν είναι μόνο να απέχουν από το φαγητό και τη σεξουαλική επαφή, αλλά και συμπάσχουν με τους πεινασμένους, αυξάνοντας έτσι την ενσυναίσθηση προς αυτούς και την προθυμία τους για δωρεές.

 

ΤΟ ΡΑΜΑΖΑΝΙ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΗΝΑΣ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ

 

          Η αποκάλυψη ήρθε στον Δάσκαλό μας τον Προφήτη Μωάμεθ για πρώτη φορά αυτόν τον μήνα και το μήνυμα του Κορανίου ολοκληρώθηκε σε άλλο ένα Ραμαζάνι. Για το λόγο αυτό, ο μήνας του Ραμαζανιού ονομάζεται μήνας του Κορανίου, και ως εκ τούτου είναι ο μήνας που διαβάζεται το Κοράνι περισσότερο.

 

FITIR-FİTRE SADAKASI (ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΡΑΜΑΖΑΝΙΟΥ)

 

          Η ελεημοσύνη του fitr (sadaka-i fitr), που είναι ευρέως γνωστή ως fitre είναι η ευγνωμοσύνη για το ότι δημιουργήθηκε ως άνθρωπος, κράτησε τη νηστεία στο Ραμαζάνι και έφτασε στη γιορτή. Είναι μια υποχρεωτική ελεημοσύνη την οποία πρέπει να τη δώσει σε ορισμένα άτομα ένας μουσουλμάνος που είναι πλούσιος και φτάνει στο τέλος του Ραμαζανιού. Το άτομο είναι υποχρεωμένο να δώσει τη φίτρα (ελεημοσύνη) του εαυτού του και των μικρών του παιδιών. Ο Προφήτης  Μωάμεθ δήλωσε ότι το fitra είναι απαραίτητο για κάθε μουσουλμάνο, είτε είναι σκλάβος είτε ελεύθερος, μεγάλος ή μικρός, άνδρας ή γυναίκα. Αναφέροντας τη φιλανθρωπία-ελεημοσύνη fitr, μπορεί να αναφερθεί η πτυχή της κοινής χρήσης και της ενότητας του μήνα του Ραμαζανιού.

 

 

KADİR GECESİ = Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ

 

          Είναι μια πολύτιμη-ιερή νύχτα κατά την οποία κατέβηκε για πρώτη φορά το Κοράνιο. Υπάρχει ξεχωριστό κεφάλαιο στο Κοράνι για αυτή τη νύχτα.

Οι προσευχές που γίνονται αυτή τη νύχτα είναι πιο θεάρεστες κατά 30.000 φορές σε σχέση με τις καθημερινές προσευχές. Είναι ένα χρονικό διάστημα (η νύχτα) που όταν γίνει μια προσευχή σ’ αυτήν μετράει τελικά για προσευχή 1000 μηνών δηλαδή 83 ετών. Αυτή η νύχτα εκλαμβάνεται ως ένα ειδικό δώρο εκ μέρους του Αλλάχ (Θεού). Αλλά η νύχτα αυτή (Καδήρ) είναι κρυφή, δεν είναι γνωστή το πότε ακριβώς είναι. Για το λόγο αυτό οι μουσουλμάνοι οφείλουν να περνούν την κάθε νύχτα του ραμαζανιού σαν να είναι η νύχτα του Καδήρ. Εξαιτίας αυτού, την ημέρα νηστεύουν και το βράδυ κάνουν προσευχές. Για αυτούς που ψάχνουν αυτήν τη νύχτα, υπάρχουν τεκμήρια στους λόγους του Μωάμεθ και στην επιστημονική βιβλιογραφία. Πιθανόν η νύχτα του Καδήρ να είναι μέσα στις τελευταίες δέκα μέρες του ραμαζανιού ή και στις μονές νύχτες του δεκαημέρου αυτού. Συμβολικά και επίσημα η νύχτα αυτή του Καδήρ γιορτάζεται από πάρα πολλές ισλαμικές κοινότητες την 27ην νύχτα του ραμαζανιού. 

 

ΜΟΥΚΑΜΠΕΛΕ = ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΟΡΑΝΙΟΥ ΣΤΟ ΤΕΜΕΝΟΣ

 

          Το ραμαζάνι επειδή είναι ένας μήνας του Κορανίου για αυτό διαβάζεται το Κοράνι περισσότερο. Το Κοράνι που αποτελείται από 600 σελίδες και 30 τμήματα-μέρη, διαβάζοντας ομαδικά από 20 σελίδες καθημερινά, σε ένα μήνα έχει διαβαστεί ολόκληρο.

 

HAFIZLIK = ΑΠΟΣΤΗΘΙΣΗ ΚΟΡΑΝΙΟΥ

 

          Όσοι αποστηθίζουν το Κοράνι ολόκληρο ονομάζονται-αποκαλούνται «χαφούζ». Η λέξη «χαφούζ» προέρχεται από τη ρίζα «προφυλάσσω».

 

İTİKÂF = ΜΟΝΩΣΗ-ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ

 

          Είναι η κατάσταση ενός ανθρώπου που αποσύρεται-απομονώνεται σε ένα χώρο λατρείας από τις ασχολίες του κόσμου για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ο προφήτης μας Μωάμεθ αποσυρόταν (ασκήτευε) στις τελευταίες δέκα μέρες του ραμαζανιού και αφιέρωνε τον εαυτό του στον Δημιουργό του (Αλλάχ). Βασιζόμενοι σ’ αυτό, οι μουσουλμάνοι αποσύρονται από τα εγκόσμια για μερικές μέρες και νύχτες προκειμένου να κάνουν προσευχές, να υμνολογούν τον Αλλάχ (Θεό), για περισυλλογή και για να διαβάζουν το Κοράνι. Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα μειώνονται το κατά δύναμη οι καθημερινές ανάγκες διατροφής και αναβάλλονται για το βράδυ.

 

TERAVİH = ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΤΑ ΤΟ ΜΗΝΑ ΤΟΥ ΡΑΜΑΖΑΝΙΟΥ

 

          Παράλληλα με τις υπόλοιπες καθημερινές προσευχές, είναι μια προσευχή που γίνεται ειδικά το μήνα του ραμαζανιού. Αυτή η προσευχή γίνεται είτε ατομικά είτε ομαδικά μέσα στα τεμένη.

 

SAHUR = ΤΟ ΠΡΩΙΝΟ ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΤΑ ΤΟ ΡΑΜΑΖΑΝΙ

 

          Ο προφήτης μας Μωάμεθ( o Αλλάχ (Θεός) να τον ευλογεί και να του δίνει ειρήνη) συμβουλεύει στους μουσουλμάνους να τρώνε αυτό το φαγητό: «Πριν αρχίσετε τη νηστεία να τρώτε, γιατί αυτό έχει μπερεκέτι». Πριν από την αυγή η οικογένεια ή τα μέλη της οικογένειας κάθονται γύρω από ένα τραπέζι. Προετοιμάζονται για την ημέρα με ελαφρά φαγητά, με ζαχαρώδη και με φαγητά που αποθηκεύουν νερό. Το φαγητό αυτό του «σαχούρ» είναι μια ειδική εμπειρία για τα παιδιά και επιδρά για τη σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της οικογενείας.

 

İFTAR = ΤΟ ΒΡΑΔΙΝΟ ΦΑΓΗΤΟ ΤΟ ΡΑΜΑΖΑΝΙ

 

          Το ραμαζάνι αποκτά ένα κοινωνικό χαρακτήρα με τα βράδια του «iftar». Σε ένα λόγο του ο προφήτης Μωάμεθ ( o Αλλάχ (Θεός) να τον ευλογεί και να του δίνει ειρήνη) λέγει: «Όποιος δώσει φαγητό το μήνα του ραμαζανιού σ’ έναν που νηστεύει, ανταμείβεται όσο και αυτός που νηστεύει. Η ανταμοιβή του ανάρτυτου (αυτουνού που νηστεύει) δεν μειώνεται ». Κατά το μήνα του ραμαζανιού, προσκαλούνται μουσαφίρηδες για το βραδινό φαγητό «iftar». Τα βράδια του «iftar» προσκαλούνται και μέλη μη μουσουλμανικών οικογενειών, φίλοι και γείτονες. Συνεπώς, αυτό το φαγητό είναι μια διαθρησκευτική εκδήλωση που ενδυναμώνει τις φιλίες και δημιουργεί την κοινωνική ειρήνη.    

 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ (ΔΙΗΓΗΜΑ) ΤΟΥ HANS ΚΑΙ ΤΟΥ CHRISTIAN

 

          Δυο χριστιανοί φίλοι ο Hans και ο Christian βγαίνουν μαζί για ένα ταξίδι. Χάνονται στην έρημο και έχουν περπατήσει τόσο πολύ που έχουν φθάσει σε σημείο θανάτου εξαιτίας έλλειψης νερού. Ακριβώς πάνω στην απελπισία τους βλέπουν μια όαση και αισθάνονται μια απίστευτη ευχαρίστηση. Αλλά αμέσως μετά ήρθε στο μυαλό τους αυτή η σκέψη:

«Εάν δεν μπορούμε να πάρουμε κάτι από τους κατοίκους αυτούς εδώ; Εμείς είμαστε χριστιανοί, και πιθανώς οι κάτοικοι εδώ να είναι μουσουλμάνοι. Εάν δεν μας αποδεχθούν;». ο Hans πρότεινε στον φίλο του μια πρόταση: «Να συστηθούμε ως μουσουλμάνοι!». Ο δε Christian απαντά ως εξής: «Όχι! Εγώ είμαι χριστιανός και θα παραμείνω ως χριστιανός». Αλλά ο Hans είναι τόσο σίγουρος και αποφασισμένος για τη γνώμη του που λέγει στον Christian: «Σ’ αυτό μόνος σου να αποφασίζεις. Αλλά εγώ από δω και πέρα θέλω να είμαι Hasan».

Φθάνουν στην όαση και ο Ιμάμης (χότζας) τους υποδέχεται με ένα θερμό «Καλώς ήλθατε». Ο  Hans χωρίς να χάνει καιρό χαιρετάει με τον ίδιο θερμό τρόπο τον ιμάμη και συστήνει τον εαυτό του και τον φίλο του: «Καλώς σας βρήκα. Εμένα με λένε Hasan και ο φίλος μου είναι ο Christian». Ο ιμάμης γυρνάει αμέσως προς το πλήθος του και λέγει: «Γρήγορα, γρήγορα. Ετοιμάστε κάτι για φαγητό και νερό. Ο Christian κοντεύει να πεθάνει από δίψα και πείνα». Και εσύ Hasan αδελφέ μου: «Ας είναι ευλογημένο το ραμαζάνι σου!».

 

 

Copyright © 2025 Κίνημα Χιζμέτ. All Right Reserved.
Powered by Websitegreece.com